Brindusa Novac „atinge” Arta Circului

Daca ai sansa sa o cunosti pe Brindusa Novac, directorul Circ & Variete Globus, te izbeste amestecul paradoxal intre entuziasmul si imaginatia debordanta a unui copil si rabdarea plina de intelepciune a maturului trecut prin multe in viata. Energia ei impune miscare, cautarile ei continue scutura ideile pana cade cea mai cea… IDEEA. Nici nu este de mirare ca le gaseste pe cele mai ciudat de interesante si placute, atat timp cat spectacolele ei arata in felul in care arata si aduna atat de multi spectatori din atatea generatii.

Brindusa Novac, director Circ & Variete Globus

Daca erau vremuri cand ne laudam peste hotare cu gimanstica si fotbalul care – iata! – ne dezamagesc din ce in ce mai tare, circul romanesc nu a dezamagit pe nimeni, niciodata. Uiti de circ, te gandesti ca „este doar pentru copii”, te cuprinde lehamitea cotidiana si cu greu te smulgi din fata televizorului pentru a-ti duce copilul la un spectacol al Brindusei. De ce „al Brindusei”? Pentru ca niciun spectacol al Circ & Variete Globus nu a iesit in arena fara ca amprenta ei „sa atinga” hotarator viitorul succes. Asadar, ajungi la Globus, te scufunzi in scaun cu micutul tau alaturi si, brusc, lumea magiei se deschide in fata ta, iti creste tensiunea, endorfinele iti deschid porii, ochii, urechile si simti ca esti, cu adevarat, FERICIT LA CIRC!

O felicitam pe Brindusa pentru marile succese ale ei si ale colegilor ei minunati si La Multi Ani la aniversarea a 50 de ani de excelenta a Circului Romanesc! De aceea va invitam pe toti la Galele Circului, editia a XI-a, pana in februarie 2012!

Iata cam ce spectacole a „atins” Brindusa Novac…

Mai jos iata un interviu recent al directoarei Circului Globus, preluat de pe Romania Libera, pana la cel pe care il vom lua chiar noi Brindusei, pentru toti iubitorii Artei Circului

Dacă acum 20 de ani Circul era perceput doar ca o distracţie pentru copii, un fel de bâlci mai evoluat, acum el a intrat în arena mondială ca un competitor al unor branduri faimoase de gen. Dresuri de animale, acrobaţii, musichall-uri, toate se îmbină armonios în spectacole complexe de circ.

Pentru a înţelege mai bine evoluţia circului românesc în peisajul mondial de gen am stat de vorbă cu managerul Circului Globus & Variete, Brânduşa Novac. Festivalul Internaţional al Circului, desfăşurat în această perioadă în România, şi ce spectacole putem vedea la circ în această stagiune au fost câteva dintre subiectele abordate cu Brânduşa Novac.

În memoria românilor a rămas denumirea Circul de Stat Bucureşti. Cum se numeşte el în momentul de faţă?

Brânduşa Novac: Astăzi este Circ Variete Globus. O nouă denumire pe care noi am dat-o şi a fost aprobată în 2009. Ne-am dorit să fie şi circ, şi variete, pentru că acum lumea circului nu mai este cea de acum 40, 50, 60 de ani. Spectacolele sunt complexe, nu mai există doar acrobaţiile sau dresurile brute, sunt o îmbinare între acrobaţii, dresuri, muzică, dans, actorie. Am reuşit în ultimii ani să fim la nivelul celor mai mari case de producţie din lume. Am vrut ca acest lucru să se reflecte şi în titulatura noastră.

Îi schimbă cumva şi statutul această denumire, de Circul Globus & Variete?

B.N.: Nu, statutul nu, pentru că avem mare nevoie de subvenţie. Şi noi şi toţi cei care sunt în acest domeniu. Deocamdată, biletele nu pot avea un preţ corespunzător, pe măsura amplorii spectacolelor. Putem să facem o paralelă cu spectacolul de operă. Şi atunci când ai decoruri imense, pentru că sala Circului este foarte mare, când ai costume – la ultimul spectacol am avut 140 de costume -, când avem aproape 100 de artişti în scenă, când avem muzică live – trupa K1 cântă live în spectacolul nostru – şi actori, şi cântăreţi consacraţi, n-ai cum să acoperi din preţul actual, iar ceea ce se primeşte de la Primăria Capitalei ca subvenţie este de fapt diferenţa de preţ de bilet între cel pe care îl plătesc spectatorii şi cel real. Ar trebui să fie minimum
30 de euro biletul la un spectacol, la noi.

Cum aţi ajuns la conducerea Circului? A fost o întâmplare ? Care erau legăturile dumneavoastră cu lumea circului?

B.N.: În 1991 am fost rugată să mă ocup de partea artistică a unui moment de acrobaţie, de bare fixe, care se pregătea pentru America. Acel moment a fost deosebit şi munca noastră, a tuturor, a fost încununată de succes, pentru că trupa a plecat un an şi jumătate cu un contract în Las Vegas, la Cazinoul Luxor. A fost debutul meu în lumea circului, realizarea regiei acelui moment şi coregrafia. Apoi, la câţiva ani, din nou am început să mă ocup de o altă trupă şi a venit un impresar american de la cel mai mare circ din America, Ringling & Barnum. Ei au avut vizionare alături de ceilalţi artişti ai Circului Globus atunci şi n-au vrut să vorbească decât cu mine, pentru că trupa respectivă era cea mai bună. La întrebarea „care e preţul?” nu am ştiut ce să le răspund.

Care era problema? Ei erau foarte buni. Băieţii veniseră din gimnastica de performanţă şi munca mea a constat numai din a-i transforma din acei soldăţei din gimnastică în artişti şi a le face acea regie a momentului şi mişcările. Numărul arăta deosebit. Numai că, în momentul în care ei au dat vizionare, în circ era foarte frig, era o mizerie cumplită, nu erau lumini, în scenă era un tartan negru şi ros, cu găuri, totul arăta absolut deplorabil. Şi atunci mi-am pus întrebarea „Doamne, oare cât de puţin pot să cer ca să nu i se pară oricum foarte mult?”. N-am ajuns la nici o înţelegere, pentru că nu am putut să continui discuţia. Mi-am dat seama că sunt într-un moment în care ar trebui să fac altceva.

Atunci v-aţi gândit că trebuie schimbat ceva la circ?

B.N.: La vreun an şi jumătate s-a anunţat concurs pentru postul de director la Circul Globus. Şi atunci am spus „de ce nu?”. „Trebuie să fac ceva pentru acest circ şi pentru aceşti artişti. Îşi riscă viaţa şi nu pot să fie la adevărata lor valoare”. Era atât de trist încât m-am gândit că pot să schimb lucrurile. Şi pentru că eu veneam din afară, şi veneam cu o altă viziune şi cu forţe proaspete, am făcut lucrul ăsta. Cei care erau în circ se obişnuiseră. Neîncrederea a fost mare la început.

Există în România tradiţie de circ?

B.N.: Da, există tradiţie de circ – dacă stăm să ne uităm în istorie, în România, prin 1880 au început să existe circuri. Cred că primul circ a fost un circ venit din Italia, Sidoli, care a rămas la noi. I-a plăcut aici şi a început uşor, uşor să pregătească şi să aibă artişti români, să facă turnee în străinătate sub sigla României şi sub culorile noastre şi aşa au început şi alte circuri să vină sau să se dezvolte circuri româneşti. Da, aş putea spune că există tradiţie, aş putea spune că această tradiţie a fost sugrumată odată cu venirea comunismului, pentru că toate circurile particulare au fost obligate să îşi închidă porţile. Circul Krateil a fost obligat să doneze totul statului român şi atunci, de fapt, s-a înfiinţat Circul de Stat, prin acea donaţie. Toţi artiştii care erau peste tot, în toată ţara, la circurile particulare, au fost obligaţi să vină cu carte de muncă la Circul de Stat. Atunci lucrurile au început să se schimbe. Înainte exista o competiţie reală şi corectă. Dar venind toţi în acelaşi loc, competiţia a început să fie una ca în comunism. Nu mai aveau competitori, iar în afara graniţelor plecau după alte criterii.

Categorii: ACROBATI, ANIMALE ARTISTE, CIRCURI, CLOVNI, DRESURI, FESTIVALURI, ISTORIA CIRCULUI, MAGICIENI, SPECTACOLE, TRUPE | Etichete: , , , , , , , | 5 comentarii

Navigare în articol

5 gânduri despre „Brindusa Novac „atinge” Arta Circului

  1. Chaplin@

    Felicitari sincere doamnei Novac pentru succesele obtinute.

  2. Simona67

    Intreadevar lumea circului nu mai este cea de acum 40, 50, 60 de ani. Spectacolele sunt mult mai complexe.Domna Brandusa va multumim pentru tot ce faceti pentru Circul romanesc si imaginea Romaniei in lume.Sarbatori fericite si succese pe mai departe

  3. Gabriela65

    Imi amintesc ca pe vremuri priveam cu invidie la reprezentatiile trupelor straine si ma gandeam cu regret ca Romania nu se ridica la standardele lor.Dar iata ca in ultimii ani Circul Globus Variete a obtinut succese remarcabile.Sunt mandra ca sunt romanca!Felicitari !

  4. Sandu RADOI

    Sunteti o adevarata profesionista.Romania are nevoie de oameni ca dumneavoastra .Mult succes in activitatea dvs

  5. Rodica Vancea

    Va doresc mult succes in activitate si putere de munca!

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Creează un sit web gratuit sau un blog la WordPress.com. Tema: Adventure Journal de Contexture International.

%d blogeri au apreciat asta: